Vältränad?

Nu är vi där igen. Det har gått aslänge sedan jag uppdaterade, och det som tillslut gör att jag får ändan ur vagnen är att jag blir sådär kopiöst förbannad.
 
Orkar inte ens dra hela historien, men alla känner väl vid det här laget till Katrin Zytomierskas uttalande kring mulliga/tjocka tjejer. På samma sätt lär väl folk känna till hennes kritik mot SATS reklam där en helt vanlig tjej som tränat i X antal år står och är stolt över sig själv och sina egna prestationer. 
 
Det som således gjort mig förbannad denna gång är det fruktansvärt godtyckliga användandet av ordet vältränad. VAD i tusan står det ordet för egentligen, och hur kan man se på en person om den är vältränad? I regel känner jag att två kroppstyper hänger ihop med det här begreppet, åtminstone när media får bestämma. Det ena är den muskulösa kroppen, där det inte finns något tvivel om att det handlar om en kropp som är van att lyfta tunga saker. Den andra kroppstypen är smal eller slimmad med en inte så stor andel kroppsfett (som vår kära Katrin så glatt predikar). Men på samma sätt som jag menar att en människas kroppsform säger väldigt lite om ens hälsa (förutom i vissa fall) menar jag också att kroppsformen säger väldigt lite om hur vältränad man är. Jag lovar, hur gärna du än skulle vilja det kan du inte se på en människa hur hög syreupptagningsförmåga (Bra kondition) hen har eller hur tunga hantlar hen lyfter. Sen handlar det ju om vad man jämför sig själv med och vad man vill uppnå, men pratar man om den helt vanliga motionären finns det väldigt lite grund för att stå och peka på nån och säga att personen inte är vältränad därför att den inte har någon av de två stereotypt vältränade kropparna.
 
Ingen skulle väl till exempel se på mig och tänka, jisses så vältränad (inte jag heller för den delen, men jag är för den sakens skull inte otränad)! Och jag hade själv stora samvetskval när jag blev ledare på Friskis & Svettis. Duger verkligen min kropp för att leda pass? Borde jag kanske gå ner i vikt för att passa bättre in? Men sen tog jag mitt förnuft till fånga, och tänkte att jag kanske ska se mig själv och min kropp som en tillgång, som säger att alla ser vi olika ut och det är helt okej! Representerar inte vi i ledarstaben på Friskis flera olika kroppstyper och människor tror jag vi skulle tappa många motionärer. Vi speglar bilden av att man inte måste se ut på ett visst sätt för att ha bra kondition eller vara stark, eller för att vara välkommen till våra lokaler! "Vältränad" kan se ut på så många sätt! Fortsätter vi lansera bilden över att bara vissa kroppar duger tror jag vi riskerar någon typ av epidemi av psykiska sjukdomar som anorexia och ortorexi. Eller helt vanlig jävla ångest. Träning måste vara någonting för alla och inte en utvald elit som passar normen av den tränade människan. 
 
Och den här tjejen på bilden, som många menar visar på ett misslyckande från SATS sida (läst andemeningar på bloggar och forum som "tränat sen -99 och är inte smalare? Låter ju som ett bra gym.."), har förmodligen både grym kondition och är säkert bra stark också. För NEJ. ALLA går inte till gymmet för att bli smala/muskulösa eller whatever. Många går dit bara för att göra sin kropp stark och VÄLTRÄNAD. God Damnit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0