Sylt!


Jag vet att jag har tjatat om sylt vid ett tillfälle redan, men jag känner att jag återigen måste påpeka hur jäkla busenkelt det är, och framförallt hur GOTT det är! Nya grejen här hemma är att äta keso och blåbärssylt, sjukt gott och dessutom nyttigt. Åtminstone om du gör sylten själv, och minskar på sockret. Jag blev själv förvånad första gången jag testade de här proportionerna mellan bär och socker, för det behövs verkligen inte alls mycket socker för att sylten ska smaka bra!

Jag brukar använda två paket med blåbär, ett med vanliga blåbär och ett paket med stora odlade blåbär, vilket tillsammans är 450 gram. Om man tinar upp bären först går det mycket fortare i kastrullen, så häll upp de frysta bären i en bunke eller skål och låt de tina. När de är mjuka häller man över dem i en kastrull och sätter på medelhög värme och väntar tills bären kokar. Inget extra vatten behövs (om man inte gillar lös sylt, förstås)! När bären kokar tar jag en vanlig sked (en matsked, fast inte måttet utan en vanlig sked man äter med) och pyttsar i tre skedar syltsocker, that's it! Låter det bubbla ett par minuter, sen är det klart! Häll upp i en ren glasburk, låt svalna och njut!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0