Detox

Nu är det dags igen. I December månad lyckas jag alltid lägga mig till med riktigt dåliga vanor. Vet inte vad jag ska skylla på, men mycket skräp blir det. I första hand sådant som smakar sött. Så, nu har det alltså blivit dags för lite avgiftning. Min detox går mest ut på att sortera ut sådan mat man inte behöver, och sådant jag vet att jag går upp i vikt av. Det jag detoxar bort är därmed

  • Skräpmat, allt som är uppenbart onödigt så som chips, godis, popcorn, salta nötter, snabbmat... Allt som innehåller höga halter av fett eller socker, eller både och.
  • Alkohol, först och främst är det onödiga kalorier. Jag dricker nog inte osedvanligt mycket, men kanske lite för ofta. Inte varje dag eller så, men jag gillar att ta ett glas vin eller en whiskey sådär på en onsdagskväll. Så, den vanan ska brytas!
  • Mjukt bröd, jag är en smörgåsälskare. Äter alltid för mycket ---> jag blir tjock. Är nog en kombination av brödet och pålägget som gör det. Jag kommer under detoxen tillåta mig själv att äta ett knäckebröd då och då.
  • Nästan all frukt, bortsett från bananer. Inte för att det är en "bra" frukt, men den mättar så bra när man behöver ett mellanmål. Jag tillåter mig även att äta bär, eftersom de har relativt lågt fruktsockerinnehåll. (Får man äta hallon när man går på LCHF så är det nog rätt lungt ur sockersynpunkt)

Så kommer det alltså se ut nu tre veckor framåt! Är inne på tredje dagen och jag känner av abstinensen. De som inte tror på sockerberoende har nog aldrig ätit socker. Eller slutat äta det!

Hej hopp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0