Dagens husmorstips

Det finns sjukt mycket olika sorters sylt i affären. Med socker. Men mindre socker. Med sötningsmedel. Billig. Ekologisk. Från andra länder. The list goes on. MEN!

Min favoritsylt gör jag själv. När man gör egen sylt har man full kontroll över vad som finns i den, särskilt om man plockat frukt och bär själv, men det går såklart lika bra med köpebär! Jag brukar hiva i lite frysta hallon och jordgubbar i en kastrull, pyttelite vatten och svag värme. När det har tinat lite plockar jag upp jordgubbarna och delar dem i mindre bitar, ökar värmen något och väntar tills sylten kokar. Då tillsätter jag några matskedar syltsocker (Socker med äppelpektin, citronsyra och natriumbensoat som är ett konserveringsmedel) eller vanligt socker, beroende på vad som finns hemma. Låt det puttra en stund till - klart! Då kan man själv kontrollera hur mycket socker som finns i sylten, vilket är ett stort plus för mig som gillar syrlig sylt!

Så på med förklädet nu och börja koka :)


Kommentarer
Postat av: Gustaf

Har hemgjord blåbärssylt, hallonsylt, bjärnbärssylt och svartvinbärsgele i kylen. Syltsocker är en sjukt bra uppfinning.

2012-02-16 @ 21:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0