SMÖR!

Många som känner mig vet att jag hellre skulle äta bajs än att sätta i mig lättmargarin. Okej, kanske inte riktigt så illa, men det ska mycket till för att jag skulle bre "Lätta" eller "Lätt & lagom" på min smörgås. Då skiter jag hellre i det och äter bara bröd. Så, varför är jag en sån margarinhatare? Det hela började väl egentligen under en period då jag helt slutade äta "lättprodukter" överlag. Alltså, de som ska innehålla mindre fett än orginalet. De som innehåller mindre socker har jag inget emot, såvida de inte ersatt sockret med sockeralkoholer. Detta var ett par år sedan, och när jag en gång "råkade" äta en smörgås med margarin på (jag köpte den väl på nåt café, minns inte riktigt..) insåg jag hur sjukt äckligt det smakade. Och när jag ytterligare något år senare läst Mats-Eric Nilssons bok "den hemliga kocken" och fusket med vår mat började jag att läsa maniskt på innehållsförteckningar. Vilket jag fortfarande gör. När man läser innehållet på margarin så finns det en hel del saker man blir fundersam över.

Förutom sådant som påverkar konsistens och hållbarhet(e-ämnen hit och dit..) så har man tillsatt stärkelse. Stärkelse är en kolhydrat som vi finner i bland annat potatis. Detta är väldigt vanligt bland "mindre fett än orginalet"-produkter och bidrar både till smak och konsistens. En annan sak som måste tillsättas är aromer. Detta fantastiska ord som kan betyda nästan vad som helst. Har man tur är det en så kallad "naturlig arom" som man destillerar fram ur till exempel frukt och bär. Sedan finns det sådana som framställts på kemisk väg, men som är identiska de "naturliga" och sist men inte minst har vi de som är helt kemiska och syntetiska och som inte alls liknar de "riktiga" produkterna. Aromer tillsätts helt enkelt för att något ska smaka gott.

Jag har svårt att tro att man destillerat fram aromer från naturligt smör och stoppat i margarinet. Det är rätt svårt att säga när det inte måste specifieras vilken sorts arom man använt sig av. Men att döma av smaken så är i alla fall jag ganska övertygad om att margarin är nåt konstigt hittepå som med största säkerhet inte påverkar mig eller min kropp på ett positivt sätt.

Tidigare i år fanns det en artikel i expressen på detta ämne som man kan läsa här!

Heja smööör!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0