Kalasgott!


Jag läser Jennie Benjaminssons blogg regelbundet och varje månad har hon en tävling där man kan vinna massor med fina priser. Så, när månadens tävling visade sig vara en kycklingrätt tänkte jag att jag måste ge mig in i matchen! Jag har en standardrätt med kyckling som jag troligtvis skulle kunna göra i sömnen, kokoskyckling med röd curry! Jag har fått endel inspiration från "Alla hjärtans kokbok" men jag har ändrat så mycket på receptet nu att jag inte kan säga att det är samma recept. Det absolut bästa med den här rätten är att den är superlätt att svänga ihop, går att variera i det oändliga och smakar helt fantastiskt gott! Varför inte bryta upp den vanliga påskmaten med en härlig gryta som känns allt annat än fet? Det blir en gryta med rätt tunn sås och den kan serveras med både nudlar och ris, eller som soppa! Det här receptet ger minst 4 portioner, men då får man vara rejält hungrig så jag skulle nog säga 6-8 personer beroende på hur mycket man brukar äta.


Ingredienser
2 små gula lökar eller en stor
2-3 vitlöksklyftor
2 stora morötter
1 burk minimajs
Sockerärtor (frysta eller färska)
ca 100 gram zucchini ( en halv liten en)
ca 500 gram kycklingfilé
1 burk kokosmjölk
1-2 teskedar röd currypasta (beroende på hur stark den är)
2-3 matskedar mango chutney
1-3 matskedar sweet chilisås
4-6 dl vatten
1 hönsbuljontärning (Jag använder alltid ekologisk!)

Börja med att skala och skiva lök, vitlök och morot. Jag brukar skiva löken tunt och göra "morotspengar" som jag halverar. Vitlöken hackar jag så fint det går! Lägg det hackade i en bunke och skär kycklingen i lagom stora bitar (det vill säga, så de får plats i munnen). Häll en skvätt olja i en stor gryta eller kastrull och vänta tills den blir varm, häll då över grönsakerna från bunken och fräs dem ett par minuter. Häll i kyckling och röd curry och låt det fräsa med ett par minuter. Häll på vattnet så att det täcker grönsakerna och kycklingen och smula ner buljongtärningen. Låt det sjuda under lock i ungefär tio minuter. Under tiden kan man skära minimajsen och zucchinin i lite mindre bitar.

Nu är det dags för kokosmjölken! Jag brukar dra av grytan från plattan under tiden jag häller i den, mest för att det är lättare. Skeda ner mango chutney, sweet chilisås och rör om. Smaka av om det behövs mer av något, jag brukar ofta behöva tillsätta mer chutney för att jag ska bli nöjd. Salt och peppar kan också behövas! Precis på slutet har jag i minimajsen, zucchinin och sockerärtorna och låter de bli varma. Klart! Servera med nudlar, ris, eller ät det som soppa!

Skulle du råkat använda en väldigt stark röd curry (been there, done that) och tycker att det blir just för starkt kan man ha i lite extra vatten eller kokosmjölk. Det funkar också med andra mejeriprodukter som mjölk eller grädde, men man tappar lite av kokossmaken då. ;)

 

Jag serverade med äggnudlar, eller änglahår som min mamma brukar kalla det.





Jag är nog sämst i världen på att fota, men jag skyller på att jag lagade mat på kvällen och inte hade något naturligt ljus! HA! :D





Kommentarer
Postat av: C

mums, ser svingott ut. :D

2011-03-27 @ 14:38:11
URL: http://tibusmovere.blogg.se/
Postat av: karin

2011-03-27 @ 14:42:55
Postat av: Karin

Ser jättegott ut! Jag ska prova att laga någon dag! :D

2011-03-27 @ 14:44:06
URL: http://welladittschampooietern.blogspot.com
Postat av: Daniel

re; höhö ah, jag har mina stunder. ^^

nej, jag säger det samma.. jag läste det mesta, men det är verkligen hur svårt som helst att hinna läsa allt och samtidigt ta det till sig. får hoppas det går bättre med de kommande kapitlena, puh.. :)

2011-03-30 @ 20:55:37
URL: http://badsoundkillsgreatmusic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0