Jobba..?


-Malin, du jobbar ju på friskis?

-Jobbar? Jag jobbar väl inte på friskis?

-Men du har ju pass och så?

Ja precis. Jag leder pass på Friskis & Svettis. Men jobbar? Nej, helt klart inte. För mig är jobb samma sak som att få betalt för ett arbete som man gör, flera timmar, flera dagar i veckan. Mitt "jobb" på Friskis är helt ideelt. Så, vad är det som får en helt vanlig människa att lägga ner flera timmar på att göra ett pass, och sedan leda det för andra en eller flera gånger i veckan utan ersättning? I mångas öron låter det säkert märkligt. Men om ni bara visste hur mycket jag får tillbaka. Jag mår aldrig så bra som när det kommer fram någon till mig efter ett pass och säger "Det här var verkligen jätteroligt!" för det innebär att jag har hjälpt en annan människa att känna samma sak som jag känner när jag leder. Det är en otrolig energikick att stå framför en grupp människor, göra en rörelse och se hur alla andra gör samma sak! Dans är något som jag har älskat sen jag var väldigt liten, även om jag inte har dansat "på riktigt" någon gång. Därför känner jag extra mycket för just träningsformen danspass, för där får man leva ut sina inre dansdrömmar utan att någon står och dömer en. För katten, vi har ju inte ens några speglar! Därför finns det mer utrymme för att leva ut, och känna sig som en riktig dansgud/gudinna.

Att bygga ett pass är tidskrävande. Det krävs många timmar med sittande på spotify och youtube för att hitta musik och inspiration till koreografier. Och samtidigt är det så fruktansvärt roligt! Efter jag slutade gymnasiet saknade jag att ha något kreativt att göra, och nu har jag äntligen hittat det i danspasset. Där frå jag möjlighet att utnyttja min musikalitet och kärlek till dans.

Kort sagt "jobbar" jag på Friskis för att jag älskar det jag får lov att göra där. Samtidigt som jag ser hur alla de som går på mina danspass (särskilt stammisarna) vågar slappna av mer och mer och ta ut svängarna. Jag uppmuntrar alla till att våga tramsa sig, allt som har med träning att göra behöver inte vara på dödligt allvar. Så har ni vägarna förbi Friskis & Svettis i Uddevalla torsdagar 18.00 tycker jag ni ska svänga in på mitt danspass och skaka lite rumpa, svettas, tramsa och skratta med mig.

Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0