Malin tycker!

Tänkte att det kanske är dags att jag börjar använda mig av kategorier och kom fram till att jag ska ha en bloggpunkt som heter Malin Tycker! Den är till för inlägg som handlar om någon form av recension av något. Första Malin Tycker är en filmrecension.



Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen


Jag tror jag struntar i att ta handlingen, för har man inte sett/läst den så borde man göra det! Om inte annat kolla upp grundhandlingen på wikipedia eller nåt. Hur som helst. Igår kväll såg jag och pojkvän denna tredje del i Narniaäventyret (jag vill väl egentligen kalla det för det fjärde, men men). Som Narnianörd var jag faktiskt riktigt uppspelt och nyfiken, eftersom jag har tyckt om de två tidigare filmerna väldigt mycket. De har tagit så fin hänsyn till böckerna och känslan i dem. Kung Caspian och skeppet Gryningen började väldigt bra, kusinen Eustace var precis så där jobbig som i boken. Men ju längre filmen gick desto mer fundersam blev jag. Jag tyckte att de hade huggit bort för mycket på viktiga och roliga bitar, som har mycket större plats i boken. Och i och med att filmen "bara" var 1 timma och 45 minuter tycker jag de kunde utnyttjat historien mycket bättre. Jag upplevde också att de hade lagt till saker, som inte var med i boken. Det kan vara jag som inte kommer ihåg dem, men det där med gröna dimman känner jag verkligen inte igen. Och några saker var i "fel" ordning, tror jag bestämt. Självklart förstår jag att man måste göra en modifiering av boken för att få ihop ett manus (som Sagan om Ringen). Men Narnia är inte Sagan om Ringen. Min uppfattning är att de stundtals har svävat iväg från boken helt utan anledning, och lagt till saker som inte tillför någonting till historien.

Men jag tycker egentligen att filmen var bra - trots att jag har endel synpunkter. Georgie Henley fångar verkligen karaktären hos Lucy och gör ett sjukt bra jobb (även om hon var bättre när hon var yngre ^^). Och eftersom jag är en sån Narnianörd är jag rätt glad att de faktiskt gör film av böckerna. Nu väntar jag bara på resten!

(Och i väntan på dem ska jag nog läsa "Min morbror trollkarlen")

Hej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0