Men för i

Helt ärligt får jag cp-ryck på idioterna nu. Det rycker något kopiöst i min sossemuskel att det inte går att ignorera. De som känner mig vet vad det är jag menar med sossemuskel. Allas vår favorit Reinfeldt tycker att vi borde kunna jobba tills vi är 75 år gamla, förutsatt att vi senare i livet kan omskola oss till arbeten som inte är lika tunga om vi haft sådana. Artikel finns här.

Jag ser inga problem med att låta människor byra karriär sent i livet, det borde snarare vara en självklarhet eftersom vi människor ständigt utvecklas och efter 50 kanske inte längre trivs med det yrket man har. Mitt problem, däremot, är att han verkar tro att alla kan jobba tills de är 75. De som har de tyngsta yrkena idag kommer ha helt utslitna kroppar redan vid 65, om de ens orkar med så länge. Exempel på sådana yrken skulle kunna vara svetsare, kyltekniker, snickare och så vidare. Fysiskt krävande arbeten helt enkelt. Kan inte de bara få känna att de har gjort sitt när de har slitit hela sina liv för att vi ska kunna ha den standarden som vi har idag med fina vägar, bussar att åka, en fin luftvärmepump till huset? Nej. Då ska de skola om sig till något som de kanske inte alls brinner för eller ens vill jobba med för att de inte kan gå i pension på grund av ekonomiska skäl. För att de måste.

Reinfeldt menar att det kommer vara ett måste att jobba längre 65 årsdagen, eftersom vi blir allt äldre. Men vad säger åldern om hur vi mår egentligen? En av de stora anledningarna till att vi "blir äldre" är att vi kan hålla människor vid liv längre, trots sjukdom. Och hur många pensionsår vill han egentligen att vi ska få? Är det inte efter pension vi ska kunna slappna av och försöka göra sådant vi inte hunnit med under tiden vi arbetat? I Sverige är medellivslängden för män ca 79 år och för kvinnor lite drygt 83 år. Ska män då få leva fyra år efter pension i snitt? Låter det rimligt? Nej, inte i mina öron. Låt de som vill jobba tills de är 75 göra det, de som har yrken som gör att de klarar av det. Politiker, till exempel. Fast Reinfeldt själv kan sluta jobba vid 50 och få läskigt höga belopp fram till han fyller 65. Om nu aftonbladet har räknat ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Johanna

SÅ jävla dåligt är det. Jag har tyckt om Reinfeldt - tills idag. Idioti är vad det är.

Jag tänker främst på att det blir ÄNNU svårare för ungdomar och även andra att få jobb. Nej, riktigt dåligt, men jag tror inte heller att det kommer gå igenom.

2012-02-07 @ 16:05:59
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0